Subskrybuj: Posty | Komentarze

Agencja nieruchomości – jak zacząć?

Agencja nieruchomości – jak zacząć?

Mimo obserwowanego od jakiegoś czasu zahamowania na rynku nieruchomości, nie brakuje osób, które – zwłaszcza po dokonanej deregulacji zawodu – chciałyby rozpocząć karierę w tej branży. Jest to niewątpliwie ciężki kawałek chleba, choć można w zawodzie pośrednika nieruchomości zarobić dużo. Kłopotem jest jednak nieregularność dochodu. Zlecenia sprzedaży nie zdarzają się codziennie, w przypadku umów najmu jest łatwiej, jednak prowizje są odpowiednio niższe.
Jeśli jednak trudności nas nie zniechęcają i jesteśmy w stanie poważnie rozważyć pracę w tej roli, mamy do rozważenia kilka opcji. O zatrudnienie na zasadzie umowy o pracę trudno, w praktyce pozostaje zatem własna działalność lub też system franczyzowy. Oba rozwiązania mają swoich zwolenników.
Własna marka wymaga zaangażowania środków finansowych, ponieważ większość elementów trzeba opracować w zasadzie od podstaw. Nie chodzi tu tylko o siedzibę biura, ale również o stronę internetową, opracowanie logotypu oraz identyfikacji wizualnej, troski o reklamę, a także – jak w przypadku każdego innego biznesu – wszelkie formalności związane z założeniem działalności gospodarczej. Wiele osób decyduje się jednak na to rozwiązanie, ponieważ twierdzą, że rynek nieruchomości ma charakter lokalny i bardziej opłacalne jest budowanie własnej marki niż korzystanie z nazwy sieci, która przez większość osób i tak nie jest rozpoznawalna, dopóki nie zostanie wypromowana na gruncie danej miejscowości czy regionu.
Franczyza jednak, mimo że też wiąże się z koniecznością poniesienia pewnych kosztów, do których dołączają się  dodatkowe opłaty franczyzowe, jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie posiadają doświadczenia w branży. Firma-matka pomaga bowiem rozpocząć: pozwala uniknąć wielu błędów, które mogłyby zaszkodzić na początku. Z reguły organizator systemu franczyzowego przekazuje sprawdzone metody pozyskiwania klientów, pomaga także wyposażyć biuro. Z reguły pozwala to uniknąć konieczności tworzenia własnej strony internetowej, gdyż biura pośrednictwa zapewniają dostęp do jednolitego dla wszystkich portalu, działającego na terenie całej Polski, który jest zazwyczaj znacznie częściej odwiedzany niż niewielkie, samodzielne biura o raczej lokalnym zasięgu. Cenne są także szkolenia, na które może liczyć franczyzobiorca.
Pytanie, które warto także sobie zadać przy zakładaniu biznesu, należy wziąć pod uwagę możliwość specjalizacji. Obok biur nieruchomości, które przyjmują wszelkie zlecenia pośrednictwa w branży nieruchomości, znajdują się i takie, które ograniczają swoją działalność do konkretnego obszaru. Przykładem mogą być międzynarodowe korporacje zarządzające biurowcami, magazynami, lokalami handlowymi. W Polsce rzadziej – w Europie zaś znacznie częściej – funkcjonują agencje, które specjalizują się tylko w nieruchomościach luksusowych.
Nie da się ukryć, że to, czy zdecydujemy się na specjalizację w jakiejś branży, czy też będziemy działać ogólnie, determinowanie jest przede wszystkim przez lokalizację. Inaczej bowiem wygląda rynek nieruchomości w dużym mieście, inaczej w miejscowości typowo akademickiej, inaczej zaś w atrakcyjnym turystycznie kurorcie.