Subskrybuj: Posty | Komentarze

Franczyzowa gastronomia

Franczyzowa gastronomia

Badania pokazują, że osoby podejmujące własną działalność bardzo często decydują się na założenie restauracji lub innego lokalu gastronomicznego. Jest to jednak inwestycja bardzo ryzykowna: wymaga sporego wkładu finansowego, wiedzy nie tylko na temat specyfiki branży i samych kulinariów, ale także wiele pracy i cierpliwości. Nieco łatwiej rozpocząć, gdy decydujemy się na lokal franczyzowy. Nic więc dziwnego, że rynek polskiej franczyzy jest zdominowany przez sieci gastronomiczne – takie lokale stanowią 20% wszystkich ofert franczyzowych na terenie Polski.
Zainteresowanie jest jednak obustronne. Każdego roku pod szyldami znanych marek powstaje najwięcej nowych restauracji i barów. Licencjobiorcy otrzymują sprawdzony pomysł na biznes, gotową grupę docelową, informacje na temat tzw. „know-how” oraz niezbędne szkolenia i wsparcie. Zmiany zachodzące na rynku, a także duża ilość podpisywanych umów franczyzowych, świadczy jednak o tym, że jest to biznes niezwykle dynamiczny. Wiele lokali jest otwieranych, wiele także zamykanych, jedne z nich radzą sobie doskonale, inne wręcz przeciwnie. Decydując się na wybór lokalu, warto zatem przeanalizować nie tylko warunki, jakie proponują poszczególne sieci, ale także specyfikę branży, narzucającą trendy i możliwość ich wykorzystania na swoją korzyść
Na ten moment w Polsce rośnie świadomość konsumentów w zakresie zdrowego odżywiania. Mniej popularne stają się bary z żywnością fast-foodową, nasi rodacy chętniej zaglądają do barów sałatkowych oraz sieci dystrybuujących kanapki i zdrowe przekąski. Polacy szukają produktów świeżych, zdrowych bądź przynajmniej sprawiających takie wrażenie, a także przygotowywanych na oczach konsumenta.
Potencjalny franczyzobiorca powinien obserwować rynek, weryfikować z rzeczywistością dostępne badania potrzeb klientów i odpowiadać na te potrzeby. Nie mając doświadczenia, warto decydować się na proste systemy, nie wymagające dużego wkładu własnego, a generujące spory zysk. Wśród dostępnych ofert znajdują się takie, które umożliwiają otwarcie fast-foodowej sieciówki, pizzerii czy lodziarni za kilkadziesiąt tysięcy złotych, niektóre kawiarnie pozwalają zamknąć się w budżecie kilkunastu tysięcy złotych.
Franczyza gastronomiczna jest i będzie w Polsce modna. Jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie mają doświadczenia w branży, trudno także zdobyć im tak cenne „know-how”. Branży sprzyja rosnąca w siłę kultura jedzenia w lokalach poza domem. Starszym ludziom zdarza się to rzadziej, lecz młodzi ludzie są idealną grupą docelową. Ponad 60% młodych ludzi przynajmniej raz w tygodniu wybiera możliwość stołowania się „na mieście”. Decydujący czynnikiem jest wygoda i oszczędność czasu. Dla młodych osób znaczenie ma jednak również cena.
Otwierając lokal franczyzowy, należy wziąć te czynniki pod uwagę. Większość barów i restauracji ułatwia sprawę, gwarantując zarówno możliwość zjedzenia posiłku na miejscu, jak i zamówienia go na wynos.
W najbliższym czasie nic nie zapowiada odwrócenia dotychczasowej tendencji wzrostowej na rynku gastronomii, co może oznaczać, że rynek franczyzy także będzie się rozwijał.